Sparebank1 Stiftelsen ØA: Ny nettside og digital tilstedeværelse

Sparebank 1 Stiftelsen Østfold Akershus er en viktig støttespiller for lokale initiativer og prosjekter som fremmer samfunnsutvikling og inkludering i regionen.
Merkevarebygging

Kunde

Sparebank 1 stiftelsen Østfold og Akershus

Kontaktperson

Siw Grinaker
siw@gp.no

Vår oppgave

Sparebank 1 Stiftelsen Østfold Akershus er en viktig støttespiller for lokale initiativer og prosjekter som fremmer samfunnsutvikling og inkludering i regionen. Siden sin etablering i 20211 har Stiftelsens mål vært å bidra til å styrke lokalsamfunnene i Østfold og Akershus ved å gi økonomisk prosjekter som fremmer samfunnsengasjement, kultur, idrett, eller andre positive initiativer.  

Daglig leder i stiftelsen, Simen Hesleskaug, hadde imidlertid et ønske om å modernisere stiftelsens nettside i håp om å nå ut til enda flere potensielle søkere. De ønsket også å gjøre søknadsprosessen enklere og mer oversiktlig for de initiativtakerne som ønsker å prosjektstøtte, da de opplevde at flere trengte veiledning under søknadsprosessen.  

De bestemte seg derfor for å re-designe hele nettsiden sin og legge en ny kommunikasjonsstrategi, og for å løse dette tok Simen kontakt med GP Marked.

Definere mål og strategi

Å skape en helt ny digital tilstedeværelse er ikke gjort på én dag. Det første steget for GP Marked var derfor å identifisere hvilke faktorer som påvirket søknadsprosessen legge en strategi for hva som kunne gjøres for å gjøre det så enkel og brukervennlig som mulig.  

GP Marked valgte å fokusere på noen sentrale strategiske spørsmål for å lede arbeidet:

  • Nettside: Er siden enkel å navigere, og er søknadsportalen lett tilgjengelig?
  • Informasjon om tildelinger: Er det lett for søkerne å finne ut om de kvalifiserer for prosjektstøtte?
  • Tidligere tildelinger: Kan søkerne enkelt finne informasjon om tidligere tildelinger?
  • Kommunikasjon med publikum: Er det enkelt for Stiftelsen å nå ut til publikum, og hvilke kommunikasjonsflater skal brukes?

En analyse av datidens situasjon avdekket raskt at manglende synlighet på nett og en utdatert og lite brukervennlig nettside trolig skapte en barriere for de som ønsket å søke om midler til sine prosjekter. Dette ble da startpunktet for GP Marked.  

Økt brukervennlighet med ny nettsideplattform

Et bilde som inneholder klær, Menneskeansikt, smil, tekstAutomatisk generert beskrivelse

For arbeidet med å re-designe nettsiden til stiftelsen har brukervennlighet vært en kjernefaktor. I tillegg var det viktig at publikum raskt skulle finne informasjon om tidligere tildelinger og kvalifikasjonskriterier, slik at de kan se eksempler på prosjekter som har fått støtte tidligere og vurdere om deres egne prosjekter kvalifiserer.  
Det ble derfor raskt bestemt at nettsideinnholdet skulle overføres til en ny og mer innovativ nettsideplattform, Webflow.  

Ved å overføre nettsideinnholdet til Webflow, fikk vi muligheten til å skape en ryddig og brukervennlig nettside der de viktigste elementene enkelt kunne fremheves. Dette gjorde det lett for brukerne å finne fram til sentral informasjon som «Søk her», «Før du søker», «Les vår gavepolitikk» og «Prosjekter vi har støttet».  

Plattformens fleksibilitet gjorde det mulig å designe en nettside som både var visuelt tiltalende og funksjonell, noe som har bidratt til en mer sømløs brukeropplevelse.

En gjenkjennelig identitet

For Simen var det også viktig å skape en identitet som var i tråd med stiftelsens merkevare og som var enkel å kjenne igjen. Som en løsning på dette ble det tilføyet en fargepalett på nettsiden i SpareBank 1 sine farger, og både domenenavn og e-postadresse ble endret til å inneholde stiftelsens navn.  

Med GP Marked som kommunikasjonsansvarlig

Et bilde som inneholder tekst, gress, klær, skjermbildeAutomatisk generert beskrivelse

Det første vi måtte tenke på når vi skulle utarbeide en kommunikasjonsstrategi var å definere formålet med kommunikasjonen. Hva skal vi kommunisere? Hvilke flater skal vi kommunisere på?  

Det ble da satt opp en markedsplan hvor GP Marked i samarbeid med Simen noterte viktige datoer og hendelser for hele året, og hvor og hvordan disse skulle kommuniseres.  

GP Marked laget også maler for ulike visueller som brukes i kommunikasjonen, for å sikre at vi kontinuerlig bevarer Stiftelsens merkevare i all kommunikasjon.  

Kommunikasjon på sosiale medier

Simen ønsket også en plattform hvor det var mulig å skape engasjement rundt prosjekter og tildelinger, og gi stiftelsen en mer synlig rolle i lokalsamfunnene.  

Løsningen på dette ble derfor å opprette en bedriftsside på Facebook hvor stiftelsen, ved hjelp fra innholdsprodusent i GP Marked, kan poste om ulike prosjekter de har støttet og informere om viktige hendelser og søknadsfrister.  

«Som en organisasjon med lite ressurser selv på området har det vært godt å finne hjelp i GP Marked som kan holde i alt av innhold og kommunikasjon.» -Simen Hesleskaug.  

Resultatene

Etter lanseringen av den nye nettsiden og økt aktivitet på sosiale medier har Simen opplevd at flere lokale initiativ har blitt gjort oppmerksomme på støtteordningene, og den nye digitale tilnærmingen har effektivisert stiftelsens kommunikasjonsarbeid.  

Simen beskriver samarbeidet med GP Marked som svært godt og fremhever at hele prosessen har vært fin.  

«Vi har tillegg opplevd en nedgang i forespørsler om bistand under søknadsprosessen i denne omgangens tildelingsrunder, så det kan absolutt virke til at dette er et resultat av jobben vi har gjort», forklarer Simen.  

Ta en titt på den nye nettsiden til SpareBank 1 Stiftelsen Østfold Akershus – sparebank1stiftelsenoa.no  

Du kan også følge de på Facebook for oppdateringer om prosjekter de har støttet og viktige frister.  

Tusen takk for et flott samarbeid!  

Hei! Vil du vite mer om dette eller liknende prosjekter?

Jeg hjelper deg gjerne!

Siw Grinaker

Daglig leder GP Marked
siw@gp.no950 79 453
No items found.