
Fra brannhydrant til merkevare – HKP Eiendom i ny drakt
Kunde



Nytt liv i gamle glør
Andreas Olsen kom inn som daglig leder i HKP Eiendom i 2023, og han så raskt behovet for å utvikle en egen visuell identitet for selskapet – en som i større grad speilet både virksomhetsområdet og eiendomsmassen de forvalter. Samtidig som behovet for ny logo og grafisk profil meldte seg, lå et nytt eiendomsprosjekt i Halden sentrum i støpeskjeen: utviklingen av den gamle brannstasjonen til nye næringslokaler.
Dermed ble det naturlig å hente inspirasjon herfra – både til prosjektets visuelle uttrykk og til HKP Eiendom som helhet. I tillegg var Olsen åpen for å tenke utenfor den blågrønne fargepaletten vi ofte ser i eiendomsbransjen.
– Gjennombruddet kom i form av en detalj mange kanskje ville oversett: en gammel brannhydrant i Art Nouveau-stil som står utenfor bygget, forteller Olsen.
– Med denne som utgangspunkt utviklet designeren hele den visuelle profilen til HKP Eiendom – med burgunder som hovedfarge, hentet fra fargepalett med utgangspunkt i den nymalte fasaden, og en skreddersydd font inspirert av Art Nouveau-epokens elegante linjer.
Parallelt med utviklingen av prosjektet – som etter hvert fikk navnet Nouveau – ble også HKP Eiendoms nye profil bygget stein på stein. Logo, nettsidedesign, prospekt, e-postsignaturer, visittkort, flagg og bannere ble utarbeidet i tett dialog med kunden.
I fyr og flamme for den gamle brannstasjonen
HKP Eiendom har erfart hvilken betydning gjennomtenkt byutvikling kan ha for både lokalmiljø og sentrumsliv. Planen for den gamle brannstasjonen er å skape et levende næringssenter med felles møterom, kafé og uteområder for alle leietakere.
– Målet med hele dette prosjektet er å gjøre Halden til en attraktiv by å bo i, forteller Andreas Olsen.
– Ved å skape og bygge moderne lokaler og samlingsplasser for næringslivet i disse historiske og flotte bygningene, trekker vi nye virksomheter til sentrum – noe som igjen løfter hele Halden, avslutter han.

GP Markeds rolle
GP Marked har vært en sentral samarbeidspartner i hele prosessen – fra idé til ferdig profil og deretter utarbeidelse av markedsmateriell. Vår rolle har vært å utvikle en helhetlig visuell og strategisk plattform som både speiler byggets historie og peker fremover mot nye muligheter.
Fremover skal vi, sammen med kunden, bygge en sterk merkevare – både for HKP Eiendom og Nouveau-prosjektet.
Rom for kreativ utfoldelse
– Det er sjelden man får så frie tøyler i et prosjekt, forteller Lisa Strøm Anker-Rasch, som har utviklet designet.
– Jeg fikk leke meg med håndtegnede illustrasjoner og grafiske elementer – noe man sjelden får anledning til i eiendomsprosjekter. Utfordringen var å få det klassiske til å se nytt og friskt ut, og det synes jeg vi fikk til.
.avif)
– GP Markeds kreative løsninger og strategiske blikk har vært avgjørende for oss. De har klart å fange både historien og ambisjonene våre i én og samme profil. Det har gitt oss et tydelig uttrykk – både som selskap og i prosjektet Nouveau.
HKP Eiendom Holding AS er et heleid datterselskap av Halden Kommunale Pensjonskasse. Selskapets virksomhet er knyttet til investering, utvikling og forvaltning av næringseiendom, samt forvaltning av eiendommer i HKPs portefølje. Ved årsskiftet 2024/2025 har selskapet ansvar for en portefølje bestående av 14 eiendommer med en markedsverdi på 800 MNOK.
Det hører med til historien at GP Markeds designer er gift med daglig leder i HKP Eiendom. I dette prosjektet var det derfor litt tettere bånd mellom kunde og oppdragsgiver enn vi er vant til. Vi mener det la til en annerledes – men absolutt spennende – dimensjon til kunderelasjonen, og vi gleder oss til videre samarbeid.
.avif)
– Inspirasjonen fra den gamle brannhydranten, som førte oss videre til Art Nouveau-stilen, var en gave. Det ga rom for å skape noe som både er tidløst og moderne. Jeg er utrolig takknemlig for at HKP Eiendom var åpne for å gå nye veier – det er ikke ofte man får muligheten til å bygge noe så helhetlig og gjennomført.

