Innovasjon og strategi

Innovasjon er drivkraften bak fremgang, både for bedrifter og samfunnet som helhet. I en verden i stadig endring er evnen til å tenke nytt, tilpasse seg og finne smartere løsninger avgjørende for å sikre vekst, bærekraft og konkurransekraft.

Hos GP er innovasjon kjernen i alt vi gjør. Vi hjelper bedrifter med å skape verdi og finne løsninger som gir dem et fortrinn i markedet. Gjennom samarbeid og innsikt utvikler vi strategier som styrker din bedrifts posisjon, enten det gjelder nye produkter, tjenester eller interne prosesser.

Siden starten på 90-tallet har vi vært et dynamisk miljø som forener kreativitet og forretningssans. Vår tilnærming bygger på en dyp forståelse av din bedrifts unike behov og utfordringer, kombinert med et driv for å finne fremtidens løsninger. Vi tror på kraften i idéer og evnen til å realisere dem.

Med et fokus på bærekraftig vekst og teknologi, skaper vi nye muligheter for både etablerte aktører og nyskapende gründere. Sammen setter vi innovasjon ut i praksis

Dette kan vi hjelpe deg med

Et selskap av en viss størrelse bør definere sine hovedmål, for eksempel for en 3-års periode. Delmål kan settes for en kortere periode, for eksempel per ett år.

Målsettinger kan settes innenfor mange områder som personal, produkter, marked og økonomi. Eksempler på målsettinger kan være: «vi skal være regionens mest attraktive arbeidsplass», «vi skal gå fra å være nummer tre til å bli nummer to målt i omsetning i vårt markedsområde», «vi skal ha et driftsresultat på minst 8 % osv.

Med strategi menes hvordan man skal gå fram for å nå sine mål. La oss anta at en bedrift har som mål å vokse med 30 % per år. Da kan strategien for eksempel være å gjøre oppkjøp.

For virksomheter av en viss størrelse og virksomheter som planlegger å vokse, vil det være nødvendig å jobbe med strategien både administrativt og ikke minst i styret.

Mange blander sammen begrepene strategi og handlingsplan. Strategien er det overordnede, handlingsplanen beskriver de konkrete planene (det man skal gjøre) for eksempel for neste år.

Handlingsplanen bør skrive hva, hvem og når – det vil si hva som skal gjøres, hvem som har ansvaret og når det skal skje. Planen skal selvsagt bygge på den strategien som er lagt og for å bidra til at selskapets mål blir nådd.

Både lokalt og nasjonalt er vi 100 %avhengige av et næringsliv i kontinuerlig utvikling og med stor grad avknoppskyting. Det bidrar til verdiskapning både for ansatte, eiere og forsamfunnet.

Mange har allerede gått den spennende, menogså krevende, veien det er å starte egen virksomhet, og for de aller flesteinnebærer det en bratt lærekurve. Søker du informasjon på nettet handler detmye om selskapsform, eierform, registrering av foretaket, finansiering ogøkonomistyring. Alt dette er viktige spørsmål å ta stilling til, og du kan lesemer her på våre nettsider.

Men, det å lykkes med egen bedrift overtid er først og fremst et resultat av hardt arbeid, personlige og fagligeforutsetninger, god økonomistyring, mye vilje og stor tålmodighet. Sist, menikke minst, handler det om godt forarbeid. Viktige spørsmål å ta stilling til ioppstarten er blant annet:

  • Er forretningsidéen kommersiell?
  • Er behovet til stede i markedet?
  • Hvordan ser utviklingen i markedet ut?
  • Hvem er konkurrentene og hvordan jobberde?
  • Hvordan skal vi posisjonere oss i forholdtil potensielle kunder?
  • Har jeg som gründer den nødvendigekompetanse og finansiering for å realisere idéen?

Vi elsker folk som har visjoner ogdrivkraft til å skape noe nytt, enten ved nyetablering eller videreutvikling.Med utgangspunkt i erfaringer både fra egne virksomheter og fra våre kunder,hjelper vi deg mer enn gjerne med å lykkes med egen bedrift.

 

Ta kontakt med oss dersom du trenger rådog veiledning ved oppstart, eller har behov for noen å sparre med i forhold tilforretningsidé, strategi eller andre spørsmål.

En bedrift av en viss størrelse bør ha envisjon. Visjonen er ledestjernen, det langt der fremme som vi som bedrift ogsom ansatte skal strekke oss imot. GP Gruppen har som visjon «Gleden over at dulykkes». «Du» i denne sammenhengen vår kunde, og kan vi bidra til at du lykkes,så har også vi lykkes.

En misjon handler om hva som ervirksomhetens oppdrag på denne jord. En bedrift uten en misjon vil selvsagtaldri kunne overleve. GP-Gruppen har definert dette som sin misjon: «Vår misjoner å være en pådriver for bærekraftig utvikling og vekst.»

En SWOT-analyse innebærer å lage en oppstilling over det man mener er virksomhetens styrker (Strenghts), svakheter(Weaknesses), muligheter (Opportunities) og trusler (Threats). Gjennom analysen oppnår man en felles forståelse for status i virksomheten og hva det konkret bør arbeides med.

 

Svakheter må man enten velge å leve med eller gjøre noe med. Uansett er det viktig at de blir identifisert. Bedriftens styrker, og ikke minst de styrkene man har sammenlignet med konkurrentene, bør benyttes til å skape muligheter. Muligheter kan også oppstå fordi det oppstår nye behov i markedet. Covid-19 er et eksempel på en trussel for en del bedrifter, samtidig som den har gitt muligheter for andre. Skal vi starte med produksjon av smittevernutstyr med bakgrunn i de styrkene vi har?

 

Covid-19 er nevnt som en trussel svært få forutså. Andre trusler kan være store endring er rammebetingelser som medfører at våre produkter og tjenester ikke er så aktuelle lenger. Det må forventes at markedet da vil kunne gå betydelig ned.

Forretningsidéen handler om hva bedriftenskal tilby markedet og det som skaper inntekter. Å tilby produkter og tjenestersom ingen vil ha, er en dårlig forretningsidé. For eksempel gir det «å selgesand i Sahara» lite inntekter, mens det å selge motorsykkelturer gjennomørkenen kanskje er en noe bedre idé?

 

Som eksempel kan vår forretningsidénevnes:

«GP-Gruppen skal utvikle og tilby sikre ogbærekraftige produkter og tjenester innenfor IT, økonomi / regnskap ogmarkedsføring».

Et selskap bør definere sine verdier ogkunne forklare hva man legger i dem. Verdigrunnlaget skal være rammen forhvordan ansatte omgås med ansatte, ansatte med kunder og hvordan bedriftenoppleves både internt og eksternt. Det er særdeles viktig å danne et fellesverdigrunnlag for å sikre at alle medarbeidere trekker i samme retning. Hvis enmedarbeider har andre verdier enn resten av organisasjonen, er det vanskelig åjobbe for felles visjon og misjon. Bedriftens hvorfor står sentralt iutformingen av verdigrunnlaget:

 

Hvorfor er vi til?

Hva skal vi være for kunder og kontakter?

Hvilken opplevelse skal kunden ha etterkontakt med oss?

Hvordan skal vi differensiere oss frakonkurrentene?

Uten å ha det klart for seg hvorforvirksomheten drives, kan medarbeidere vanskelig jobbe etter et tilhørendeverdisett.