IGJEN: Nytt konsept for Norsk Gjenvinning

IGJEN: Nytt konsept for Norsk Gjenvinning

Hvis vi ikke skal bruke «Det finnes ikke søppel mer», hva skal vi gjøre da? Dette spørsmålet fikk GP Marked fra Norsk Gjenvinning i desember 2023. Resultatet ble IGJEN-konseptet som i disse dager rulles ut i alle selskapets kommunikasjonskanaler.
Merkevarebygging

Kunde

Norsk Gjenvinning

Kontaktperson

Øyunn Lie Gustavsen
oyunn@gp.no
Øyunn Lie Gustavsen

Sirkulærøkonomi som forretningsidé

Basert på visjonen «Det finnes ikke søppel mer.» har Norsk Gjenvinnings oppgave vært å omdanne avfall fra private og bedrifter enten til råvarer for videre tilvirkning av nye produkter eller til produksjon av energi. Parallelt har tanken om sirkulærøkonomi blitt en bærende idé i NG Group, som Norsk Gjenvinning er en del av, og NG Groups visjon er nå å ta en banebrytende rolle innenfor sirkulærøkonomi. Dermed var tiden moden for å skape et nytt kommunikasjonskonsept for Norsk Gjenvinning, som viderefører og forsterker NG Groups posisjonering, og som er konsistent og konsekvent i alle kanaler.

Grunnidéen på plass etter to timer

2. desember 2023 kom altså dette spørsmålet fra markedssjef Morten Frøid i Norsk Gjenvinning til Øyunn Lie Gustavsen i GP Marked. Bare et par timer senere stod ordet IGJEN på skisseblokka, og sammen med det en tanke om at G-en i IGJEN skulle være samme G som i NG-logoen. Umiddelbart så man også at IGJEN-ordet ville fungere på svensk, dansk og engelsk.

IGJEN ble visualisert med en serie bilder som illustrerer omdannelsen av avfall til nye produkter. I forlengelsen av dette kom også Tenk igjen-budskapet som har i seg både Norsk Gjenvinnings samfunnsansvar, men også vårt felles ansvar for miljø og bærekraft.

Vi tente umiddelbart på tydeligheten og kraften som ligger i begrepene IGJEN og Tenk igjen, men også på det visuelle uttrykket i bilder og bildekombinasjoner. Det går rett i kjernen av det vi holder på med og vår måte å tenke på

Fra konseptet ble presentert i januar 2024, har vi jobbet tett med GP Marked for å videreutvikle og tilpasse konseptet inn mot våre kommunikasjonskanaler. Forankringen internt har også vært en viktig del av prosessen. I midten av august rullet de to første bilene med Tenk igjen-budskap ut på veiene i Kristiansand, og vi har så vidt kommet i gang, forteller han. 

Morten Frøid
Markedssjef i Norsk Gjenvinning AS

GP Marked ser tilbake på en intensiv, men også svært givende periode med utvikling og lansering av IGJEN-konseptet.

Å følge utviklingen fra fire håndskrevne bokstaver på et A4-ark til et komplett kommunikasjonskonsept har vært utrolig spennende, og faktisk ett av de mest fasinerende prosjektene jeg har vært med på, sier Øyunn Gustavsen. – Vi har jobbet med Norsk Gjenvinning siden 2011, og vi gleder oss over fornyet tillit og til å jobbe videre med IGJEN-konseptet, avslutter hun.

Øyunn Lie Gustavsen
KAM/ Prosjektleder, GP Marked
Øyunn Gustavsen, prosjektleder

Er du den vi ser etter?

Ta kontakt med meg!

Øystein Falch

Daglig leder GP Økonomi
oystein@gp.no91 52 27 14

Er du den vi ser etter?

Ta kontakt med meg!

Siw Grinaker

Daglig leder GP Marked
siw@gp.no950 79 453